torsdag 31 mars 2011

Den ädla konsten att säga Hej!

I Sverige är det inte så svårt. När man kommer till jobbet på morgonen säger man hej, och när man går på eftermiddagen säger man hejdå. Har man missat att hälsa på någon på morgonen så hälsar man istället när man möts, kanske i korridoren eller vid kaffemaskinen.
I Hong Kong däremot, där är det andra bullar! Min kollega, som dessutom är chef för ett 15-tal personer, han tycker inte att det där med att hälsa är så väldans viktigt. På morgonmötet efter en långhelg kan han komma in och säga ”Yes, we start”.

Nu har han varit på affärsresa i ett par dagar, i vanlig ordning utan att meddela sig om att han ska iväg eller när han kommer tillbaka. Igår efter lunch så upptäckte jag plötsligt att han satt på sin plats igen, ca 7 meter bortanför mig men det är visserligen ett par bokhyllor emellan som skymmer sikten. Han måste smugit dit. Det verkar ju onödigt jobbigt att säga hej och kolla läget hur det går för alla – eller?

1 kommentar:

  1. Haha vad jag skrattade när jag läste detta inlägg! =)

    SvaraRadera