onsdag 6 april 2011

Transfer Shenzhen Airport - Wan Chai

Idag är jag tillbaka på jobbet! Lite trött, eftersom vi kom hem ganska sent igårkväll. Men transfern från Shenzhen till HK gick otroligt smidigt. In alles så tog det dryga 2 timmar från att planet landat tills att vi var innanför dörren, vilket är ungefär 50 minuter längre tid jämfört mot om man landar på Hong Kong Airport. Man får ta i beaktande att det denna gång gick snabbt genom tullen och på vägarna eftersom det var mitt i natten. Vi åkte alltså taxi från Shenzhen Airport till Huanggang, där vi gick igenom gränskontrollen från Kina. Sen hoppade vi på bussen mot Wan Chai, som åkte i ca 10 minuter, då vi fick gå av för att gå igenom tullen in till HK. Sen på samma buss igen (total tid vid denna gränsövergång var kanske 10 minuter, bra jobbat för en full buss!) som gick direkt till Wan Chai med ett stopp i Central.

Ditresan gick dock inte så smidigt som jag hade hoppats. Vi hade inte bokat bussbiljetter från Kowloon Station till Shenzhen Airport då jag inte visste när jag skulle komma ifrån jobbet. Det resulterade i att vi inte fick några biljetter förrän till bussen som gick en timme senare - det vågade vi inte vänta på och jag rör mig hellre när jag har bråttom än bara väntar. Så då blev det en panikmanöver: T-bana till Hung Hom, därifrån vidare till Lo Wu och över gränsen. Sen taxi från Lo Wu till flygplatsen. Eftersom vi inte visste hur lång tid detta skulle ta, var det en ganska sammanbiten resa. Jag har inte varit så mycket i Shenzhen och vet inte hur långt det är till flygplatsen och hur trafiksituationen ser ut. Men till slut gick det bra; vi var på flygplatsen en timme innan flyget gick. Puh!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar